Βιβλίο Δασκάλου

Στόχοι ενότητας:

Οι μαθητές με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας θα μάθουν να:

Υπάρχουν

να εκτιμούν τη κοινωνική, πολιτισμική και περιβαλλοντική ιδιομορφία των ερήμων.

-να αποκτήσουν μια ευαισθησία (με) για το περιβάλλον και το νερό.

-να αναγνωρίσουν τη συλλογική προσπάθεια για ένα βιώσιμο μέλλον.

 

Συμβιώνουν

-να αναπτύσσουν την ενσυναίσθηση, δηλαδή τα παιδιά να μπουν στη θέση των νομάδων και την άμεση εξάρτησή τους από το νερό.

Γνωρίζουν

-να γνωρίζουν τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά των ερήμων.

- να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της χλωρίδας και της πανίδας των ερήμων.

Πράττουν

-  να αναλαμβάνουν δράση, ατομικά ή συλλογικά για τη προστασία του περιβάλλοντος.

Μετασχηματίζουν

-   να αναπτύσσουν κριτική σκέψη.

- να κινητοποιήσουν τον εαυτό τους αλλά και τους γύρω τους για τη προστασία του νερού που υπάρχει στις ερήμους και τη πρόσβαση των ανθρώπων σε αυτό.

- να κατανοήσουν την ανάγκη για αλλαγή προς έναν πιο αρμονικό τρόπο ζωής.

 

Δραστηριότητες:

1. Διαθεματική δραστηριότητα

 

    Στο μάθημα της ιστορίας θα προσπαθήσουμε να συνδέσουμε το θέμα της ερήμου. Το μάθημα θα γίνει χωρίς βιβλία με τη βοήθεια του projector. Η συσκότιση της τάξης σε συνδυασμό με τον projector προσελκύει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών. Θα διαβάσουμε στη τάξη ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για την έρημο Σαχάρα, σχετικό με την ιστορία και πως δημιουργήθηκε.

 
        Αφού διαβάσουμε το ενδιαφέρον αυτό άρθρο συζητάμε με τα παιδιά πως δημιουργήθηκε η έρημος Σαχάρα και σχολιάζουμε τις απορίες τους. Επίσης ρωτάω τα παιδιά πως γίνεται μια περιοχή να ερημοποιηθεί και να γράψουν στο τετράδιό τους πως γίνεται να λυθεί το πρόβλημα.
 
    2. Θεατρικό παιχνίδι
 
    Στη σελίδα 72 από το βιβλίο μαθητή έχει μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα-θεατρικό και ζητάει από τα παιδιά να παραστήσουν τους βεδουίνους και να περιγράψουν τη ζωή τους για ένα 24ωρο. Το θεατρικό αυτό μπορεί να γίνει αλλά με πιο συγκεκριμένους στόχους: Τα παιδιά θα πρέπει να παραστήσουν τους βεδουίνους, των οποίων ο πιο κοντινός υδάτινος πόρος στέρεψε λόγω της κλιματικής αλλαγής. Πως θα ζήσουν τώρα οι βεδουίνοι; Τι θα πρέπει να κάνουν;
   
        Οι απόψεις των παιδιών θα γραφτούν  στο τετράδιό τους ώστε να διαβαστούν μερικές στη τάξη.
 
    Τα παιδιά θα πρέπει να καταλάβουν τη σημασία του νερού γενικότερα και ειδικά στις ερήμους που οι υδάτινοι πόροι είναι λιγοστοί. Η ζωή τους εξαρτάται άμεσα με την ύπαρξη νερού.
 
 
3. Πολυμεσική Δραστηριότητα
            Το kid pix  βοηθάει τα παιδιά να μπουν από μικρή ηλικία στο κόσμο των υπολογιστών, να κάνει μία εργασία ολομόναχος χωρίς τη βοήθεια του δασκάλου αρκεί ο δάσκαλος να του δώσει μόνο το θέμα τις εργασίας. Ο μαθητής εξασκεί την κριτική του σκέψη, ανακαλύπτει μόνος αυτό που θέλει να βρει, μπορεί να δουλέψει το πρόγραμμα και ατομικά αλλά και ομαδοσυνεργατικά. Είναι ένα πολύ ευχάριστο πρόγραμμα ότι πρέπει για παιδιά με χρώματα εικόνες ήχους βίντεο, χωρίς όμως να καταντάει κουραστικό, αυτό πιστεύω πως είναι το πλεονέκτημα του προγράμματος, ότι είναι απλό, χρηστικό και ουσιαστικό. Προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά να κάνουν πολύ ωραίες εργασίες πολλών και διαφόρων ειδών χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα μαζί για μία εργασία π.χ. Σε ένα παιδί ο δάσκαλος ανέθεσε μία εργασία με θέμα τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Το παιδί αρχικά έγραψε ένα κείμενο με θέμα τη μόλυνση του περιβάλλοντος, στη συνέχεια βρήκε μία εικόνα που δείχνει αυτή την μόλυνση, έπειτα επιλέγει έναν ήχο που μιλάει για την μόλυνση του περιβάλλοντος, επίσης μπορεί να ηχογραφήσει τη φωνή του να διαβάζει το κείμενο που έγραψε ο ίδιος. Στο τέλος μπορεί να κλείσει την εργασία του με ένα βίντεο που να δείχνει αυτή την μόλυνση του περιβάλλοντος ή τις συνέπειες της μόλυνσης. Τέλος μπορεί να αποθηκεύσει την εργασία του ή να βάλει όλες τις εργασίες του σε ένα slideshow και να προβάλει το ένα βίντεο πίσω από το άλλο.
     
    Το συμπέρασμα είναι ότι ο υπολογιστής και τα εκπαιδευτικά προγράμματα μπορούν να απογειώσουν τη μάθηση, να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και μέσα από αυτή την διαδικασία να γίνει ουσιαστική δουλειά και όχι χάσιμο χρόνου.      
 
Αφού εξηγήσουμε τις λειτουργίες του προγράμματος στους μαθητές προχωράμε στο πρακτικό κομμάτι.
        Στο κομμάτι αυτό ζητείτε από τη μεριά των ομάδων να κάνουν μία εργασία πάνω στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Η εργασία θα βασίζεται πάνω στην έρημο και στη ζωή των βεδουίνων σχετικά με το νερό και θα αποτελείται από τα εξής μέρη:
 
    Εικόνα, ήχος, αφήγηση, κείμενο, βίντεο και τέλος  παρουσίαση.
 
 
    Σημείωση: Το παραπάνω λογισμικό διατίθεται και σε δωρεάν δοκιμαστική έκδοση 30 ημερών, την οποία θα χρησιμοποιήσουμε. Επιπλέον, στα παιδιά θα δοθεί ένα φύλλο εργασίας για τις βασικές λειτουργίες του προγράμματος.
 
 
         Τα παιδιά θα βρουν εικόνες από το διαδίκτυο, με τη βοήθεια των μηχανών αναζήτησης ( https://images.google.gr/, https://www.flickr.com/explore/) και θα τις βάλουν στο αρχείο τους. Το ίδιο θα γίνει και για τα άλλα πολυμέσα. 
 
4. Τέταρτη Δραστηριότητα
 
    Δεδομένου ότι το βίντεο είναι στην αγγλική γλώσσα αρχικά ρωτάμε τα παιδιά τι κατάλαβαν απο αυτό. Στη συνέχεια χωρίς ακόμα να τους εξηγήσω τι λέει, καθοδηγώ τη συζήτηση με κάποιες ερωτήσεις ώστε τα παιδιά να οδηγηθούν στο συμπέρασμα μόνα τους. Στο τέλος συζητάμε όλη τη διαδικασία που κάνουν οι ανθρώποι να βρουν νερό και συζητάμε ποιο είναι το πρόβλημα των ανθρώπων αυτών. 
 
   
    Στο τέλος ζητάω απο τα παιδιά να γράψουν στο τετράδιο τους πως θα μπορούσαν αυτά να βοηθήσουν αυτούς τους ανθρώπους.